AMSTERDAM - Facebook probeert het recht op het merk 'book' te versterken door het in zijn aangepaste gebruiksvoorwaarden toe te voegen. Iedereen die lid is van Facebook stemt in met die voorwaarden.

Dat schrijft website Ars Technica.

Het sociale netwerk heeft officieel geen recht op de merknaam 'book', maar dat hield Facebook niet tegen om meerdere bedrijven aan te klagen. Zo werd Teachbook.com in 2010 voor de rechter gesleept en vorig jaar begon de website een rechtszaak tegen de Britse datingsite Shagbook.

Nu heeft het netwerk naast de termen 'poke', 'wall' en 'face' ook het woord 'book' opgenomen in de voorwaarden.

Omdat alle gebruikers akkoord gaan met de voorwaarden zou Facebook dat als juridisch argument kunnen gebruiken in toekomstige rechtszaken met betrekking tot de term ‘book’.

Handelsmerken

In Facebooks aangepaste Statement of Rights and Responsibilities staat nu: “U mag geen gebruikmaken van onze auteursrechten of handelsmerken (waaronder Facebook, het Facebook-logo, het F-logo, FB, Face, porren, Book en prikbord) of andere soortgelijke verwarrende merken, behalve wanneer dit uitdrukkelijk is toegestaan onder onze Richtlijnen voor gebruik van merken of met voorafgaande schriftelijke toestemming.

Deskundigen op het gebied van merkrecht zeggen dat, hoewel de voorwaarden van Facebook alleen voor de gebruikers gelden, dit het sociale netwerk zal helpen omdat het honderden miljoenen gebruikers wereldwijd heeft.

Bescherming

“Het toevoegen van book in de gebruiksovereenkomst is niet zo sterk als een geregistreerd handelsmerk of auteursrecht, maar biedt wel extra bescherming”, zegt advocaat Denis Ticak tegen Ars Technica.

Facebook heeft in Europa een aanvraag lopen voor het handelsmerk ‘book’, maar die is tot nu toe afgewezen met als reden ‘gevaar voor verwarring’.