AMSTERDAM – Online thuiswinkelen is ook in 2011 weer flink doorgegroeid op eigenlijk alle fronten. Er worden meer producten besteld, de omzet stijgt en het aantal mensen dat online winkelt neemt toe.

Dat blijkt uit cijfers die branchevereniging Thuiswinkel.org donderdag bekend heeft gemaakt.

De groei in omzet en het totale aantal bestelde producten wordt vooral veroorzaakt door het toegenomen aantal bestellingen per persoon. Dit aantal steeg van 7,4 naar bijna 8.

Hierdoor kwam de totale omzet uit op 9 miljard euro. Deze omzet kwam uit 78 miljoen online bestelling, een stijging van 13 procent in vergelijking met 2010. Opvallend is dat het gemiddeld besteed bedrag per bestelling is afgenomen van 119 naar 115 euro.

Per persoon wordt gemiddeld 885 euro online besteed.

Er zijn ook vorig jaar weer flink wat nieuwe online klanten bijgekomen. 900.000 consumenten deden voor het eerst een bestelling op internet. Daarmee komt het aantal online kopers uit op 10,5 miljoen. Een stijging van 10 procent.