AMSTERDAM - Banken moeten sneller met een oplossing komen voor het feit dat de betalingsdienst iDeal regelmatig uit de lucht is.

Dat stelt belangenvereniging voor webwinkeliers thuiswinkel.org. Ondernemers zouden hierdoor geld mislopen.

De belangenvereniging doet dinsdag elf aanbevelingen tijdens het Online Betaal Congres in Amsterdam. Thuiswinkel.org wil onder meer een prestatiecontract afsluiten met banken en Currence, de organisatie achter iDeal.

Op basis van dat contract kunnen webwinkeliers een schadevergoeding indienen bij storingen. "Op dit moment hebben webwinkeliers bij storingen nog geen poot om op te staan en moeten ze maar afwachten wanneer een storing is afgelopen", zegt voorzitter van de vereniging Ed Nijpels.

Communicatie

Ook moet de communicatie verbeteren als het iDeal-systeem niet functioneert. Zo wil de vereniging zo snel mogelijk worden geïnformeerd door banken als sprake is van storingen.

Daarnaast vraagt thuiswinkel.org aandacht voor veiligheid. "Goede en betrouwbare betaalmethoden zijn zowel in het belang van de consumenten als van webwinkels."

Landelijk

Verder wil de vereniging dat er snel een landelijke mobiele betaalmethode komt. Volgens de vereniging dreigt momenteel versnippering.

"Per bank is de aanpak verschillend. Dat is niet in het belang van consumenten en online winkeliers", aldus Nijpels.