RIJSWIJK - Particulieren die vastzitten met hun belastingaangifte, kunnen dit jaar onder meer terecht op Twitter voor hulp van de Belastingdienst.

De Belastingdienst beantwoordt daar tot 1 april vragen van twitteraars.

De afgelopen weken is het aantal volgers al gegroeid tot 2600, maar door het openbare karakter van Twitter kunnen veel meer mensen hier wat van opsteken.

Het is opvallend dat de Belastingdienst gekozen heeft voor een vragenservice waarvan de antwoorden slechts 140 tekens mogen tellen. Twitteraars kunnen dan ook alleen algemene vragen indienen. Het antwoord zal vaak een verwijzing zijn naar plaatsen waar ze het antwoord kunnen vinden.

Goede spoor

Volgens coördinator Inge Groeneveld hebben veel mensen maar een klein duwtje of een enkele tweet nodig, om weer op het goede spoor te komen.

Vanaf vandaag kunnen particulieren hun vooringevulde aangifte downloaden. Vorig jaar maakten meer dan drie miljoen mensen gebruik van deze service. Dit jaar zullen het er nog meer zijn.

Het devies is: goed nakijken, want de verantwoordelijkheid voor de juistheid van de cijfers ligt bij de invuller zelf en niet bij de Belastingdienst. In totaal moeten 12 miljoen particulieren en bedrijven aangifte doen.

Lees meer over de Twitterdienst van de Belastingdienst