AMSTERDAM – Chrome heeft voor de tweede maand op een rij moeten inleveren op de browsermarkt, het marktaandeel lijkt de stagneren.

Dat blijkt uit cijfers van statistiekenverzamelaar Net Applications. Het aandeel van Chrome stijgt al jaren, maar daalde in januari ineens licht met 0,2 procent. In februari lag het aandel nog 0,05 procent lager.

Hoewel de dalingen uiterst minimaal zijn, steeg het aandeel de maanden daarvoor vrijwel altijd met minimaal 0,5 procent per maand. Het aandeel staat inmiddels op 18,9 procent.

Firefox en Safari profiteren vooral van de daling. Firefox steeg vorige maand van 20,8 naar 20,9 procent. Safari ging van 4,9 procent naar 5,2 procent. Internet Explorer blijft de grootste met 52,8 procent.

Andere verdeling

Een ander bedrijf, Statcounter, meet het gebruik aan de hand van de hoeveelheid internetverkeer. Statcounter constateert dan ook een andere verdeling in februari. Internet Explorer is ook hier het grootst met 35,8 procent van de markt. Aanzienlijk minder dan bij Net Applications.

Chrome volgt met 29,8 procent en stijgt daar onverstoord door. Firefox volgt op een derde plek met 24,8 procent.

Europa

In alleen Europa is Chrome zelfs al bijna marktleider, zo blijkt uit de gegevens van Statcounter. IE en Firefox zijn op de Europese markt even groot met 30,6 procent, maar Chrome nadert rap en staat nu op 27,9 procent. Een half jaar geleden was dat nog 22 procent.