AMSTERDAM – Facebook gaat de advertentiemogelijkheden flink uitbreiden. Zo zullen er reclames getoond worden in de applicaties en in het nieuwsoverzicht van leden.

Dat heeft Facebook woensdagavond bekendgemaakt op een speciale bijeenkomst.

Een deel van de plannen waren al eerder bekendgemaakt. Zo was al duidelijk dat er advertenties in het nieuwsoverzicht van gebruikers zouden verschijnen. Het sociale netwerk maakt nu bekend dat dit ook op de mobiele site en in apps zal gebeuren.

Daarnaast krijgt een gebruiker een advertentie te zien bij het uitloggen en kunnen merken op Facebook aanbiedingen doen aan leden.

Voorwaarden

De advertenties in het nieuwsoverzicht zijn geen willekeurige reclames. Alleen bedrijven waar een specifieke gebruiker of een vriend van deze gebruiker ‘fan’ van is, kunnen reclames in de tijdlijn plaatsen.

Dezelfde voorwaarden gelden voor advertenties in de applicaties van Facebook.

De standaard advertenties rechts naast het nieuwsoverzicht zoals we die nu kennen, zullen blijven bestaan. Wel wordt de inhoud soms anders. Het gaat nu in alle gevallen om echte advertenties. Door het nieuwe beleid kunnen bedrijven daar ook video’s, foto’s of andere updates vanuit hun eigen pagina delen met ‘fans’.

Beursgang

Facebook zet met het advertentiebeleid dus ook vooral in op mobiel en gaat voor het eerst reclames plaatsen tussen foto’s en updates van vrienden. Dit is nodig om investeerder te overtuigen van de toekomst van Facebook zeker met de beursgang in het vooruitzicht. Het sociale netwerk haalt 90 procent van de inkomsten uit advertenties.