AMSTERDAM – Google blijft zich verdedigen tegen het omstreden nieuwe privacybeleid dat donderdag in is gegaan. De ophef zou gebaseerd zijn op misvattingen.

Dat stelt Alma Whitten, directeur privacy bij Google, in een opiniestuk op NU.nl.

In het nieuwe privacybeleid geven ingelogde gebruikers automatisch toestemming voor het gebruiken van hun gegevens in alle diensten van Google. Informatie uit Youtube of Google+ kan zo gebruikt worden in de zoekresultaten van Google.

Gebruikers kunnen niet kiezen voor een algemene opt-out mogelijkheid. Het is alleen mogelijk per dienst aan te geven of die gegevens gebruikt mogen worden.

Kritische blik

“Momenteel wordt er op grote schaal met een kritische blik naar onze aanpassingen gekeken. We juichen dit toe. Privacy is immers een groot goed”, zo schrijft Whitten. “Helaas heeft al deze aandacht ook tot een aantal misvattingen geleid over wat er gebeurt.”

Whitten benadrukt dat Google de wijzigingen doorvoert om het privacybeleid inzichtelijker te maken en Google gebruiksvriendelijker te krijgen.

“Wanneer wij in de afgelopen jaren nieuwe diensten openden of overnamen, stelden we elke keer nieuwe privacyregels voor die dienst op. Het lezen van deze documenten groeide uiteindelijk uit tot een dagtaak. Er waren maarliefst zeventig kennisgevingen. Daarom hebben we ons centrale privacybeleid herschreven en sterk ingekort.”

Voordelen

De privacy commissioner benadrukt dat er voordelen zitten aan het gebruiken van gegevens in alle diensten. “Ons oude privacybeleid beperkte onze mogelijkheid om informatie binnen een account te combineren voor twee diensten. Als je was ingelogd en in Google en op zoek ging naar recepten, konden we je met ons vorige privacybeleid geen kookvideo’s aanbevelen op basis van je zoekopdrachten op Youtube.”

Google probeert naar eigen zeggen de relevantie te verbeteren. De situatie geldt overigens alleen voor ingelogde gebruikers. Het is ook zo dat advertenties getoond kunnen worden op basis van gegevens uit andere diensten.

Geen verandering

“We verzamelen geen nieuwe informatie en passen de privacyinstellingen van gebruikers niet aan. We zullen persoonlijke gegevens ook nog steeds niet aan adverteerders verkopen”, aldus Whitten. Ze benadrukt dat gebruikers er ook voor kunnen kiezen niet in te loggen. “We blijven dezelfde waarde aan privacy hechten als we altijd gedaan hebben.”

Er blijft echter kritiek bestaan op het beleid. Vooral omdat gebruikers niet aan kunnen geven dat ze het nieuwe beleid niet willen accepteren. “De hoofdvraag is hoe het kan dat Google de algemene voorwaarden zo verandert, zonder dat daar toestemming voor wordt gevraagd”, stelt Jacob Kohnstamm van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP).

Er loopt inmiddels een Europees onderzoek naar het nieuwe beleid van Google.