AMSTERDAM - Google heeft donderdag nieuw privacybeleid ingevoerd. Er is flinke kritiek geuit. Alma Whitten, directeur privacy bij Google, legt in een opiniestuk uit hoe het volgens de zoekgigant zit.

Sinds ik in 2003 bij Google in dienst trad, werk ik aan projecten die te maken hebben met de privacy en veiligheid van onze gebruikers. Met de toename van het aantal diensten en gebruikers is ons bewustzijn gegroeid van het belang om hun vertrouwen te verdienen en behouden. Dit heeft ons er eveneens toe aangezet om hard te werken aan een privacybeleid dat voor iedereen eenvoudig te begrijpen is.

In januari maakten we daarom bekend dat we bezig waren om ons privacybeleid bij te werken. Deze veranderingen gaan vandaag in.

Kritisch

Momenteel wordt er op grote schaal met een kritische blik naar deze aanpassingen gekeken. We juichen dit toe. Privacy is immers een groot goed. Helaas heeft al deze aandacht ook tot een aantal misvattingen geleid over wat er gebeurt. Het is daarbij belangrijk om te beseffen dat we deze wijzigingen doorvoeren om ons privacybeleid inzichtelijker te maken en om Google gebruiksvriendelijker te maken.

Daarbij gaat het ten eerste om de eenvoud. Google begon in 1998 als zoekmachine. Sindsdien hebben we een hele rij van diensten toegevoegd: Gmail, Google Maps, Chrome, YouTube, Android en Google+, om er slechts een paar te noemen.

Oorspronkelijk ging elke introductie van een nieuwe dienst gepaard met een nieuw privacybeleid. En wanneer we een product aankochten, hielden we het bestaande privacybeleid in stand.

Herschreven

Het lezen van al deze privacybeleidsdocumenten groeide uiteindelijk uit tot een dagtaak. Er waren maar liefst zeventig kennisgevingen. Daarom hebben we ons centrale privacybeleid – in eenvoudig te begrijpen Nederlands – herschreven en sterk ingekort.

Ten tweede willen we het gebruik van onze producten makkelijker maken. In grote lijnen stond ons privacybeleid het ons al toe om gegevens die we in verband met een van onze diensten hadden verzameld te combineren met gegevens van andere Google-diensten wanneer gebruikers zich hadden aangemeld op hun Google-account. Microsoft, Yahoo en andere internetbedrijven doen precies hetzelfde.

Je kunt nu bijvoorbeeld direct een afspraak aan je Google-agenda toevoegen als een bericht in Gmail eruitziet als een uitnodiging voor een vergadering. Je kunt de functie “Kringen” van Google+ gebruiken om vrienden een routebeschrijving te sturen zonder Google Maps te hoeven verlaten. En je kunt je adresboek in Gmail gebruiken om een e-mailadres automatisch aan te laten vullen als je iemand uitnodigt om samen te werken aan een spreadsheet in Google Documenten.

Oude beleid

Ons oude privacybeleid beperkte echter onze mogelijkheid om informatie binnen een account te combineren voor twee diensten: de zoekgeschiedenis voor ingelogde gebruikers en YouTube, dat we in 2007 overnamen. Als je dus bent ingelogd en in Google op zoek gaat naar recepten, dan zouden we je met ons vorige privacybeleid geen kookvideo’s kunnen aanbevelen op basis van je zoekopdrachten wanneer je YouTube bezoekt, ook als je voor beide diensten met dezelfde Google-account zou zijn ingelogd.

Ons vernieuwde privacybeleid maakt daarom in één overkoepelend document duidelijk dat we zodra je bent ingelogd, we informatie die je voor een bepaalde dienst hebt verstrekt, mogen combineren met informatie uit onze andere diensten. Naar onze mening zal dit resulteren in meer relevante en bruikbare informatie: zoekresultaten, advertenties en meer zaken die bij op jouw interesses aansluiten.

Privacyaanpak

Onze privacyaanpak verandert echter niet. Als gevolg van deze wijzigingen verzamelen we geen nieuwe informatie. Ook passen we de privacyinstellingen van gebruikers niet aan. En we zullen hun persoonlijke gegevens nog steeds niet aan adverteerders verkopen. We willen alleen informatie gebruiken die zij al aan ons hebt toevertrouwd om hun gebruikerservaring verder te verbeteren.

Als je als gebruiker denkt dat het delen van informatie je ervaring niet zal verbeteren, hoeft je niet in te loggen om diensten als Zoeken, Maps en YouTube te gebruiken. Als je wel bent ingelogd, kun je gebruikmaken van een groot aantal privacyinstellingen, bijvoorbeeld om je zoekgeschiedenis en YouTube-geschiedenis te bewerken of uit te schakelen, om aan te geven of en hoe Google op jouw interesses afgestemde advertenties laat zien en om “anoniem” op het web te verkennen met Chrome. Het is zelfs mogelijk om je gegevens onder verschillende accounts te verdelen. Gebruikers houden inzicht in en controle over hun gegevens.

We blijven dezelfde waarde aan privacy hechten als we altijd hebben gedaan. Daarnaast blijven we zoeken naar eenvoudiger manieren om aan te geven hoe wij de informatie die mensen aan ons toevertrouwen gebruiken en daar grip op te houden. Vorige week hebben we ons aangesloten bij vertegenwoordigers van het Witte Huis en branchegenoten om de ‘Do Not Track’-campagne te ondersteunen. Transparantie, controle en veiligheid blijven van cruciaal belang om het vertrouwen van onze gebruikers te behouden.