AMSTERDAM – Google sluit zich aan bij Microsoft en Mozilla en zal de browser Chrome uitrusten met een ‘do not track’-knop.

Dat heeft Susan Wojcicki, Senior vicepresident Advertising bij Google, laten weten in een verklaring.

Het initiatief voor de ‘do not track’-knop wordt door Mozilla, het bedrijf achter Firefox, flink gesteund. Het bedrijf riep eerder andere bedrijven al op het initiatief te omarmen.

Met de knop kunnen gebruikers in één keer aan alle adverteerders aangeven dat zij niet willen dat het surfgedrag gevolgd wordt voor gerichte reclames. Advertenties worden nog wel getoond, maar niet op basis van het surfgedrag.

Steun

“We zijn blij dat we het industrie brede initiatief kunnen steunen”, aldus Wojcicki. Chrome had al een functie waarmee gebruikers kunnen aangeven dat ze niet gevolgd willen worden, maar voegt zich nu bij het bredere initiatief.

Door de steun van de bedrijven achter de grootste drie browsers wereldwijd krijgt de knop meer gewicht. Zo zijn de gevolgen van de diverse knoppen niet gelijk en zijn adverteerders niet verplicht aan de wens van de gebruiker te voldoen. Hoe meer mensen er via hetzelfde systeem om vragen, hoe groter de druk wordt.

Privacy

Google ligt de laatste tijd behoorlijk onder vuur vanwege het privacybeleid. Vooral de nieuwe voorwaarden waarbij ingelogde gebruikers automatisch toestemming geven voor het gebruik van gegevens uit alle Googlediensten, kan op verzet rekenen.

De zoekgigant heeft laten weten deze informatie standaard te willen gebruiken omdat het beleid dan duidelijker is en het voor ingelogde gebruikers van bijvoorbeeld de zoekmachine betere resultaten oplevert.

Niet eerder

Chrome krijgt aan het eind van dit jaar de ‘do not track’-knop. Het bedrijf legt uit dat de knop niet eerder verwerkt is omdat het nog geen nut had. “We vonden het niet verantwoord gebruikers een knop te presenteren waar weinig effect vanuit ging terwijl we niet precies wisten wat ‘tracking’ was.”

Volgens Google is dat nu wel duidelijk.