Online verkoop redt entertainmentindustrie niet

AMSTERDAM - Hoewel de online verkoop van muziek, films en games flink is gestegen, heeft dat de daling in verkopen van fysieke producten niet kunnen compenseren.

Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Gfk en brancheorganisatie NVPI. De consumentenbestedingen op de entertainmentmarkt daalden in 2011 met 3,2 procent tot 819 miljoen euro.

De bestedingen aan digitale producten, zoals betaalde streaming video's en muziek en gedownloade albums en singles, stegen met 41 miljoen euro tot 115 miljoen euro. Een toename van 55 procent in vergelijking met 2010.

De omzet in fysieke producten daalde met 8 procent tot 704 miljoen. Dat is een verlies van zo'n 52 miljoen euro waardoor er als gekeken wordt naar de totale markt van digitale en fysiek verkoop 11 miljoen euro verloren werd.

Digitale muziek

De grootste stijging in verkopen vond plaats in de digitale muziek, met bijna 62 procent. De grootste daling in bestedingen aan fysieke producten vond ook plaats in de muziek, met een min van ruim 10 procent.

Het aandeel digitaal steeg hiermee naar 15 procent. Dat is echter nog een stuk lager dan gemiddeld in de wereld (32 procent) en in de Verenigde Staten (meer dan 50 procent).

Lees meer over:
Tip de redactie