Microsoft en Google ruziën over privacy

AMSTERDAM – Microsoft haalt wederom uit naar Google vanwege privacyschending. Dit keer zou de zoekgigant privacyinstellingen in de browser Internet Explorer omzeilen. Google stelt dat de techniek van IE achterhaald is.

Vorige week kwam aan het licht dat Google gebruikmaakt van een techniek die privacyinstellingen in de browser Safari omzeilt. Zo konden toch cookies geplaatst worden zonder toestemming.

Google heeft in een reactie laten weten dat het om een fout gaat en dat de gegevens geanonimiseerd zijn.

Microsoft stelt dat de zoekgigant hetzelfde doet in de browser Internet Explorer. Ook hier worden cookies geplaatst zonder toestemming terwijl IE standaard geen cookies van derden toestaat. Google stelt dat het probleem bij Microsoft ligt.

P3P-protocol

Het bedrijf achter IE maakt namelijk gebruik van het P3P-protocol waarmee aangegeven wordt welke informatie door een website wordt gebruikt. Het grote probleem: het protocol is niet breed opgepikt en wordt door bijvoorbeeld Google niet ondersteund.

Google.com maakt dus geen gebruik van P3P en gebruikers hoeven daarom geen toestemming te geven voor het opslaan van een cookie, een bestand met geanonimiseerde informatie over deze gebruiker. IE staat het cookie van Google automatisch toe.

Privacy

Microsoft grijpt de kans om Google, wederom, op privacy te pakken echter met beide handen aan en laat in de blog weten de situatie te onderzoeken. De zoekgigant laat weten dat de techniek niet meer van deze tijd is en dat P3P niet gebruikt wordt omdat bepaalde functionaliteiten, zoals het herkennen van voorkeuren van gebruikers, dan niet meer mogelijk zijn.

Google gebruikt het P3P-protocol wel voor de advertentienetwerken.

Ook bijvoorbeeld Facebook.com maakt geen gebruikt van P3P en kan daarom gebruikers van Internet Explorer zonder melding volgen. Facebook noemt het protocol in een algemene verklaring verouderd.

Aanklacht

Google is inmiddels wel aangeklaagd voor het omzeilen van de instellingen van Safari omdat het daar een andere situatie betreft. De zaak is nu nog beperkt tot een paar consumenten. De advocaat die deze consumenten vertegenwoordigd wil van de zaak echter een ‘class-action’ zaak maken waarbij alle getroffen consumenten verdedigd worden.

Onlangs plaatste Microsoft al advertenties in Amerikaanse kranten om kritiek te leveren op het nieuwe privacybeleid van Google. In de advertentie werd gebruikers aangeraden over te stappen op diensten van Microsoft.

Tip de redactie