AMSTERDAM – KPN gaat investeringen in de veiligheid van de systemen versneld doorvoeren na de problemen met hackers de afgelopen tijd.

Dat laat de provider maandag in een verklaring weten.

Woensdag werd duidelijk dat KPN in januari gehackt is. Vrijdag werden gegevens van KPN-klanten online gezet, daar zaten ook wachtwoorden bij. De gegevens waren niet bij KPN afkomstig, maar het bedrijf besloot uit voorzorg de maildienst offline te halen.

“De recente ontwikkelingen hebben een grote impact gehad op onze klanten en op onze organisatie”, stelt topman Eelco Blok in een reactie. “Het is nog te vroeg om volledig te evalueren, maar na een turbulent weekend kunnen we al vaststellen dat we dingen goed en fout hebben gedaan.”

Joost Farwerck, directeur KPN Nederland, laat weten dat investeringen in de IT-systemen versneld worden doorgevoerd. “Een aantal verbeteringen is in de afgelopen weken al doorgevoerd. Niet alleen in de beveiliging van de systemen, maar ook in de modernisering daarvan.”

Verouderd

Er verschenen de afgelopen dagen diverse berichten over hoe verouderd de systemen van KPN zouden zijn. Farwerck zegt daarover: “Vooropgesteld, de ontwikkelingen in onze sector gaan natuurlijk razendsnel. Dat gezegd hebbende, door onderzoek hebben we gezien dat het onderhoud aan de systemen niet altijd optimaal was.”

Ook in de besturing van de systemen worden op korte termijn wijzigingen doorgevoerd.

Meldplicht

D66 liet maandag weten dat het wil dat nutsbedrijven als KPN en andere grote bedrijven die veel werken met consumentengegevens inbraken verplicht direct moeten melden.

Een melding zou gedaan moeten worden bij toezichthouder OPTA of de Consumentenautoriteit. "Deze organisaties kunnen dan inschatten wat verder gebeuren moet", aldus Kees Verhoeven, Kamerlid voor D66.

Verhoeven zal het voorstel bij het aangevraagde debat over Diginotar of bij het specifieke debat over KPN indienen.