AMSTERDAM - Telecombedrijf KPN biedt ''twee miljoen maal excuses'' aan voor het uitschakelen van de KPN-mail op vrijdag en zaterdag.

Dat doet de onderneming in advertenties in onder meer De Telegraaf en het Financieele Dagblad (FD).

KPN is zich er naar eigen zeggen van bewust dat de gebeurtenissen van de afgelopen dagen tot overlast hebben geleid. ''Wij vragen niet om uw begrip, maar vinden het wel belangrijk om te zeggen dat we op de eerste plaats aan de veiligheid van uw gegevens hebben gedacht'', aldus KPN.

Woensdag werd bekend dat het telecombedrijf in januari gehackt is. Vrijdag verschenen de gegevens van ruim 500 klanten online. In het document waren ook wachtwoorden te vinden. Na publicatie haalde KPN de maildienst direct offline.

Baby-dump.nl

Achteraf bleek dat de gegevens niet afkomstig waren van de hack bij KPN maar bij de website Baby-dump.nl. KPN opent maandagmiddag een meldpunt waar gedupeerde klanten terecht kunnen voor vragen en opmerkingen. Klanten kunnen daar ook schade rapporteren.

Veel klanten hebben dit weekend al bij KPN laten weten dat ze een vergoeding willen voor de tijd die de maildienst niet beschikbaar was.