HOUTEN - Het aantal huishoudens met een adsl-aansluiting voor snel internet is vorig jaar verdubbeld. Internet via de kabel liet een groei van bijna 25 procent zien. Daarmee waren er eind 2003 voor het eerst meer adsl- dan kabelaansluitingen. Dat liet onderzoeks- en consultantbedrijf Telecom.paper vrijdag weten, op basis van marktcijfers en eigen inschattingen.

Eind 2003 hadden 951.000 huishoudens een adsl-verbinding. Dat zijn er 11.000 meer dan kabelaansluitingen. Marktleider op de adsl-markt blijft met grote voorsprong KPN. Het telecombedrijf had eind vorig jaar 746.000 klanten. KPN biedt internet aan via meerdere dochters, zoals Planet Internet.

Het merk met de meeste klanten op de complete breedbandmarkt (zowel kabel als adsl) is Chello. De UPC-dochter had eind vorig jaar 335.000 klanten, wat goed is voor een marktaandeel van 22 procent. Chello wordt op de voet gevolgd door KPN-dochter Planet Internet en Wanadoo, beide met een marktaandeel van 19 procent. Het aantal klanten van deze twee internetaanbieders is in een jaar tijd bijna verdubbeld.

De groei van het aantal klanten met een kabelaansluiting is minder dan de bedrijven eerder hadden verwacht. De branche verwachtte begin 2003 dat in dat jaar de miljoenste abonnee zou worden bijgeschreven. De aanbieders van internet via adsl lijken deze race te winnen. Om het tij te keren, is de kabelbranche begin dit jaar een campagne begonnen om klanten te trekken.