DIEMEN - Internetproviders zijn verantwoordelijk voor de bestrijding van computervirussen. Dat is het oordeel van 85 procent van de Nederlandse consumenten en ondernemers. Zij rekenen de virusstrijd veelal niet tot hun eigen verantwoordelijkheid, zo blijkt uit onderzoek van Blauw Research, dat vrijdag is gepubliceerd.

"Het buiten de deur houden van virussen is niet mijn taak", stelt 77 procent van de consumenten en 58 procent van de ondernemers. Het Rotterdamse onderzoeksbureau Blauw Research ondervroeg 498 consumenten en gebruikers in kleine en middelgrote bedrijven. Dat gebeurde in opdracht van XS4ALL, een internetdochter van telefonieconcern KPN.

Naast internetproviders zijn ook de overheid en grote softwareleveranciers verantwoordelijk voor het tegengaan van virussen, zo menen veel computergebruikers. Ondanks die mening nemen ze wel maatregelen. Zo zegt 78 procent van de consumenten en procent van de ondernemers telkens hun virusscanner te actualiseren.

Virussen

In de praktijk biedt dat te weinig soelaas, want 81 procent van de ondernemers en 76 procent van de consumenten heeft last van virussen. "Een schrikbarend hoog percentage", stelde een woordvoerster van XS4ALL vrijdag.

Volgens haar moeten gebruikers niet alleen hun virusscanner "wekelijks, maar liever dagelijks" actualiseren, maar ook een verdedigingswal (firewall) hebben. Zo'n firewall beschermt niet alleen tegen virussen, maar bijvoorbeeld ook tegen computerinbraak. "Maar slechts 41 procent installeert een firewall."

Die taken kunnen gebruikers niet afschuiven op internetproviders, zo meent XS4ALL. "Dat is onrealistisch. Wij proberen ons netwerk zo goed mogelijk te beschermen, maar gebruikers moeten ook hun verantwoordelijkheid nemen", aldus de woordvoerster. "Een onvoldoende beschermd computersysteem is een gevaar voor het hele internet. Dat gevaar neemt toe nu steeds meer mensen een breedbandabonnement hebben, waardoor ze de hele dag een open internetverbinding hebben."