AMSTELVEEN - Criminelen gebruiken geregeld gestolen of nepcreditcards om via het internet of de telefoon tickets bij luchtvaartmaatschappij KLM te boeken. Dit gebeurt vooral op vluchten naar Afrika en Latijns-Amerika. Ook reisbureaus worden vaak geconfronteerd met deze vorm van fraude.

KLM voert volgens een zegsman sinds enkele weken extra controles uit op internet- of callcenterboekingen naar deze bestemmingen. De vervoerder kijkt bij de creditcardmaatschappijen of de gebruikte pas wel geldig is.

KLM kan niet zeggen waarom vooral vluchten naar Afrika en Latijns-Amerika populair zijn bij criminelen. Ook andere luchtvaartmaatschappijen hebben met creditcardfraude te maken, stelde de KLM-zegsman.

Reisbureaus zijn ook vaak de dupe van deze vorm van criminaliteit. Volgens het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) wordt vooral gefraudeerd op reizen naar Afrika. "Het gaat vaak om mensen die een duur ticket kopen dat ze op korte termijn moeten hebben. Ze hopen te zijn vertrokken voordat de oplichting wordt ontdekt", zei directeur R. Engeman donderdag. Het ANVR raadt zijn leden aan scherp te controleren of een creditcard niet is gestolen.

Vliegwinkel.nl, het grootste internetreisbureau van Nederland, waarschuwde onlangs nog voor 'spooktickets' die via de website marktplaats.nl worden verkocht. Frauders bieden op deze pagina tegen voordelige tarieven tickets aan. Deze zijn echter met een gestolen creditcard gereserveerd. Een klant die zo'n vervoerbewijs koopt, betaalt de tussenpersoon wel maar krijgt daar niks voor.

KLM wordt steeds vaker met de creditcardfraude geconfronteerd, omdat steeds meer tickets via het internet worden verkocht. In 2007 wil KLM 40 procent van het totaal aantal boekingen online laten gebeuren. KLM gaat vanaf dit voorjaar de papieren tickets 10 tot 20 euro duurder maken. De verhoging geldt alleen voor bestemmingen waarvoor ook elektronische tickets te krijgen zijn.

Interpay, het bedrijf dat alle elektronische betalingen regelt, stelt dat de creditcardfraude met tickets de aandacht van alle partijen heeft. Interpay voert controles uit om te kijken of de passen niet gestolen zijn.