DEN HAAG - Orange heeft het aantal klanten vorig jaar met ongeveer 30 procent zien groeien. De omzet van de aanbieder van mobiele telefonie steeg ook flink, namelijk met 16 procent naar 464 miljoen euro. Dat liet Orange woensdag weten bij de presentatie van de cijfers over 2003.

Het telecombedrijf veranderde vorig jaar de naam Dutchtone in de naam van het moederbedrijf, Orange. Dat kostte aanvankelijk klanten, maar vooral de laatste zes maanden van 2003 werd dat verlies ruimschoots gecompenseerd. Eind december had Orange ruim ,3 miljoen klanten. Deze gaven vorig jaar gemiddeld 402 euro per persoon uit aan bellen en sms-en.

De winst voor belasting en afschrijvingen kwam uit op 35 miljoen euro. Deze operationele winst werd voor het overgrote deel in de eerste helft van vorig jaar behaald en kwam eind 2003 nagenoeg tot stilstand. "Onze concentratie lag eind 2003 vooral op de groei van het aantal klanten, daarom werd er minder winst gemaakt", aldus financieel-directeur Bernard Uyttendaele. Hij noemt de resultaten "boven verwachting meegevallen".

Orange maakt echter nog geen nettowinst. "Dat is ook nog geen doel van ons." Volgens Uyttendaele wordt dit jaar vooral gekeken naar het verder uitbouwen van het klantenbestand. Ook doet Orange dit jaar de intrede op de zakelijke markt. "We zaten daar al een beetje op, maar gaan ons nu op alle segmenten van de zakelijke markt richten."

Wanneer het bedrijf umts, de derde generatie mobiele telefonie, gaat invoeren is nog niet bekend. Uyttendaele wil daar ook geen uitspraak over doen. "We zijn in de voorbereidende fase."