Zakelijk gebruik social media stijgt
In 2010 gebruikte slechts 23 procent social media in zakelijke context en in 2011 is dit bijna verdubbeld naar 40 procent. Het Europese gemiddelde ligt op 45 procent.
Dat blijkt uit een onderzoek van Projectplace onder 1200 projectmanagers en -medewerkers in Scandinavië, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk en Nederland.
Social media ontoegankelijk
Ondanks deze stijging is er nog steeds een groot deel van de bedrijven dat niet achter deze ontwikkeling staat. 35 procent van de respondenten uit het onderzoek geeft aan dat social media niet toegankelijk is op het werk. Nederland is in vergelijking met de andere deelnemende landen hierin al een stuk verder, slechts een kwart van de respondenten mag op het werk niet van social media gebruikmaken.
Communiceren en informatie delen
Het onderzoek laat ook zien dat het communiceren met collega’s (42 procent) en delen van informatie (42 procent) binnen Nederland de twee belangrijkste zaken zijn waarvoor social media zakelijk gebruikt wordt. Vooral deze laatste is belangrijk voor projectleden, aangezien het ‘vinden van de benodigde informatie’ de grootste uitdaging is bij werken in projecten. Ook voor het monitoren van nieuws (21 procent) en klantcontact (18 procent) wordt social media ingezet.