VOORBURG - Steeds meer Nederlandse huishoudens schaffen de nieuwe generatie audio-visuele apparatuur aan. Het bezit van dvd-spelers, mp3-muziekapparaten, cd-branders en breedbeeld-tv's neemt sterk toe. Zo had een op de vijf huishoudens in 2002 een breedbeeld-tv.

Een jaar eerder was dat nog een op de zeven huishoudens, zo meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag in zijn wekelijkse webmagazine.

In 2002 kwam in 24 procent van alle huishoudens een dvd-speler voor, tegen 13 procent een jaar eerder. Ook het bezit van een mp3-speler verdubbelde in die periode en steeg van 3 naar 7 procent. Verder komen er steeds meer cd-branders in huis. Dat aandeel steeg van 21 naar 31 procent.

Vooral jongeren blijken geïnteresseerd in de nieuwe generatie beeld- en geluidsdragers. In 2002 had ruim eenvijfde van de 16- tot -jarigen een mp3-speler. Dat is drie keer zoveel als onder alle huishoudens. De dvd-speler en cd-brander kwamen bij twee van de vijf voor.

Ouderen die deze apparaten niet hebben, blijken er ook niet naar te verlangen. Zo wil slechts 7 procent van de 65-plussers zonder breedbeeldtelevisie een dergelijk toestel hebben. Onder 16- tot -jarigen is dit aandeel vier keer zo hoog.