AMSTERDAM – Facebook wordt definitief aangeklaagd vanwege het gebruik van namen en foto’s van leden in betaalde advertenties.

Een Amerikaanse rechter heeft vrijdag bepaald (pdf) dat een rechtszaak vanwege de advertenties door mag gaan.

Het sociale netwerk wordt aangeklaagd omdat het gebruikers advertenties voorschotelt waarin vermeld staat welke vrienden het bedrijf of het product in de advertentie leuk vinden. Daarbij worden de naam en foto van deze vrienden getoond.

Volgens de aanklagers is dit in strijd met de wet waarin staat dat de naam en foto van een individu niet gebruikt mogen worden in betaalde advertenties zonder expliciete toestemming.

Nieuwswaardig

Facebook had de rechter gevraagd van behandeling van de aanklacht af te zien omdat de toegevoegde informatie eerder ‘nieuwswaardig’ is dan echt een advertentie. De gebruikers worden immers als openbare figuren beschouwd door hun vrienden en geven hun mening over de producten.

De rechter wees dit verzoek echter van de hand en de rechtszaak zal dus gewoon door gaan. Facebook haalt bijna 90 procent van de jaarlijkse inkomsten uit advertenties. Het bedrijf wilde tegenover Amerikaanse media niet reageren op de uitspraak.

Linkedin

LinkedIn raakte deze zomer nog in opspraak vanwege het aanpassen van het privacybeleid waardoor gebruikers automatisch toestemming gaven voor vergelijkbare advertenties. Na de ontstane ophef besloot LinkedIn het beleid terug te draaien.