AMSTERDAM – Volgens KPN kunnen de kosten voor het onderhoud van het netwerk alleen gedekt worden als een klant gemiddeld 40 euro per maand uitgeeft aan het mobiele abonnement.

Dat stelt Marco Visser, directeur Consumenten bij KPN, op de conferentie Telecom Time, zo meldt Emerce.

Volgens Visser zijn providers wekelijks miljoenen kwijt aan het uitbreiden van de capaciteit van het netwerk. Dit is hoofdzakelijk het gevolg van het toenemende dataverkeer.

Omdat Nederlanders steeds meer mobiel internet gebruiken, werden bij KPN, T-Mobile en Vodafone dit najaar al de tarieven voor mobiel internet verhoogd. Ook werden de onbeperkte databundels afgeschaft.

Niet genoeg

Visser stelt echter dat dit niet genoeg is. “We kunnen niet meer gratis telefoons weggeven bij abonnementen en alleen bij maandelijkse bedragen van 40 euro kunnen we de investeringen terugverdienen.”

KPN snapt wel dat het voor klanten moeilijk te begrijpen is: “Die willen lekker kunnen internetten, maar de Nederlander is tegenwoordig dag in dag uit aan het communiceren.”

Netneutraliteit

Tijdens de conferentie haalt Visser ook nog even de netneutraliteit die door de Tweede Kamer in de wet is vastgelegd. Providers mogen hierdoor bijvoorbeeld geen extra vergoedingen vragen voor bepaalde diensten binnen het mobiele internet.

Voice over IP-diensten zoals Skype vallen dus gewoon binnen de databundel. “Iedereen die niet voipt moet nu betalen voor de mensen die dat wel doen”, meent Visser. “Wij willen niet gevangen blijven in een Voice-model, maar netneutraliteit heeft de mogelijkheden eerder beperkt dan verruimd.”

Prijsafspraken

De timing van Visser is op z'n zachtst gezegd niet handig. Vorige week deed mededingingsautoriteit NMa invallen bij de drie Nederlandse providers op verdenking van prijsafspraken op het gebied van onder meer mobiel internet.

De invallen betekenen niet dat er ook daadwerklijk prijsafspraken zijn gemaakt. Dat wordt nu onderzocht. Het onderzoek gaat naar verwachting nog maanden duren.