AMSTERDAM – Vodafone krijgt 80 procent minder klachten binnen over malafide sms-diensten sinds de invoering van een nieuw beleid een jaar geleden.

De provider stelt dat de daling van het aantal klachten het resultaat is van een zero tolerance-beleid dat sinds begin november 2010 geldt. Vodafone maakte toen bekend klagende klanten direct het geld terug te geven en de exploitanten van misleidenden diensten de rekening te sturen.

Vlak voor de invoering van het nieuwe beleid kreeg de provider nog 500 klachten per maand binnen. Nu zijn dit er nog zo’n 60. Ook toezichthouder OPTA constateerde nog geen maand geleden een afname van de klachten over misleidende sms-diensten.

Volgens OPTA was er in het eerste kwartaal van 2010 nog sprake van 707 klachten. De volgende kwartalen daalde dit aantal naar 677 en 377. In het vierde kwartaal van 2010 nam het aantal echter toe tot 673 en in het eerste kwartaal van 2011 kwam het zelfs uit op 739.

Daarna daalde de klachten hard naar 338 (tweede kwartaal) en 248 (derde kwartaal). Er werden begin 2011 door de overheid strengere eisen opgelegd aan providers in verband met de bestrijding van malafide sms-diensten.

Vodafone maakt bekend dat inmiddels 15 sms-shortcodes permanent zijn afgesloten van het netwerk omdat de aanbieders zich niet aan regels hielden.