LONDEN - Kan jij de code kraken? Dat is de vraag die de Britse afluisterdienst GCHQ in een online wervingscampagne stelt aan hackers.

De GCHQ heeft een website opgericht met daarop een venster met letters en cijfers. Er staat geen verdere informatie op de website, behalve de tekst 'Can you crack it?'.

De GCHQ maakte vrijdag bekend achter de website te zitten.

"We willen mensen bereiken die wellicht niet boven komen drijven bij onze normale wervingscampagnes", aldus een anonieme woordvoerder van de GCHQ. Mensen die de code weten te kraken krijgen een trefwoord te zien. Na het invoeren van het trefwoord op de website wordt de gebruiker doorverwezen naar de wervingspagina van de GCHQ.

Autodidacten

Meer dan vijftig mensen hebben tot dusver de code weten te kraken, tachtig procent heeft ook daadwerkelijk een sollicitatieformulier ingevuld.

"Met het oog op de nieuwe dreigingen op het gebied van computertechnologie is het essentieel dat de GCHQ autodidacten rekruteert, die tegelijkertijd interesse hebben in het kraken van codes en ethisch hacken", aldus een verklaring van de afluisterdienst.

De organisatie houdt echter een slag om de arm als het aankomt op mensen die ervaring hebben met hacken. "Mensen die in het verleden illegale hacks hebben uitgevoerd zijn uitgesloten van deelname aan het wervingsproces."