AMSTERDAM – T-Mobile gaat extreme dataverbruikers de keuze geven: of een nieuw abonnement met datalimiet of het abonnement opzeggen en overstappen naar een andere provider. Het gaat alleen om klanten die minimaal zesmaal het gemiddelde dataverbruik opmaken.

Dat schrijft iPhoneclub maandag op basis van verstuurde brieven aan een aantal klanten. Het zou vooral gaan om consumenten met een i150-abonnement uit 2010 dat speciaal gericht was op iPhones en onbeperkt internet aanbiedt.

Deze klanten hebben een brief gekregen met de keuze om hun abonnement over te zetten naar een nieuwe versie met een datalimiet of op te stappen.

“Het gaat om klanten die meer dan zesmaal het gemiddeld dataverbruik verstoken en gedurende een half jaar of langer extreem hoog dataverbruik hebben. Bij één klant gaat het om 500 GB per maand”, aldus Michael Vos, woordvoerder bij T-Mobile.

Netwerk bereikbaar

Vos laat weten dat de maatregel genomen is zodat het netwerk voor iedereen bereikbaar blijft. De grootverbruikers zorgen er nu voor dat andere consumenten soms te maken hebben met een slecht netwerk.

Zowel T-Mobile als KPN en Vodafone hebben eerder dit jaar nieuwe abonnementen gelanceerd waarbij datalimieten terug zijn. Er wordt geen onbeperkt internet meer aangeboden.

FUP

Vodafone en KPN hebben echter geen last van gebruikers die vele gigabytes aan data verbruiken omdat ze gebruikmaken van het Fair Use Policy (FUP) waarbij klanten slechts een aantal keer meer dan het gemiddelde aan data krijgen. Daarna wordt de snelheid ernstig teruggeschroefd.

T-Mobile kent geen FUP en kampt daarom nu met overlast van gebruikers die extreem dataverbruik kennen. Bijvoorbeeld door het veelvuldig downloaden van films of het gebruiken van de telefoon als modem voor bijvoorbeeld een pc.