AMSTERDAM - Facebook zal Ticker, de nieuwslijst rechtsbovenaan de pagina, ook gebruiken voor advertenties en ‘gesponsorde verslagen’.

Dat bevestigt het sociale netwerk aan website Mashable.

"Gesponsorde verslagen zijn een verlengstuk van de nieuwsfeed, dus we denken dat het vanzelfsprekend is dat ze ook in Ticker te zien zijn”, zegt een woordvoerder. Gesponsorde verslagen zijn volgens Facebook niet hetzelfde als advertenties. “Als je gesponsorde verslagen opneemt in je Facebook-advertentiecampagne, kun je ervoor zorgen dat je doelgroep meer actie onderneemt naar aanleiding van je advertenties.”

Real-time

De Ticker werd bij de meest recente vernieuwing in september geïntroduceerd. Het is een lijst waar de activiteiten van Facebookvrienden in real-time verschijnen. De lijst is bedoeld om ervoor te zorgen dat nieuwsfeed centraal op de pagina wordt voorbehouden voor statusupdates en belangrijkere inhoud. De Ticker wordt ook gebruikt door applicaties als Spotify.

Volgens Mashable is het niet mogelijk om de advertenties in de nieuwslijst te weigeren. Wel is de mogelijkheid er om de meldingen te verbergen door ze weg te klikken.