AMSTERDAM - De Britse muziekdistributeur ST Holding heeft bekendgemaakt dat meer dan 200 van de muzieklabels die het vertegenwoordigt al zijn muziek van Spotify, Napster, Simfy en Rdio verwijdert.

Het bedrijf zegt in een verklaring dat het besluit naar aanleiding van een onderzoek van The NPD Group komt. Daaruit bleek dat streamingdiensten zoals Spotify de verkoop van muziek ontmoedigen.

Volgens Digital Music News lieten de resultaten van het onderzoek zien dat de muziekdiensten de drang om muziek op cd of via mp3-winkels te kopen verminderen.

"Als distributeur moeten we doen wat het beste is voor onze labels. De meerderheid van hen wil hun muziek niet aanbieden via deze diensten. Ze bieden een slechte omzet en hebben een nadelig effect op de omzet. Ook hebben we het gevoel dat de muziek zijn bijzonderheid verliest door de exploitatie als een ‘lage waarde’", aldus ST Holdings. De groep vertegenwoordigt 234 labels, slechts vier daarvan verwijderen hun nummers niet van de muziekdiensten.

Spotify

In een reactie laat Spotify weten dat het de beslissing van ST Holdings respecteert, maar hoopt dat de groep van gedachten zal veranderen. "Op dit moment hebben we al miljoenen consumenten overtuigd om opnieuw te betalen voor muziek, om af te stappen van het illegaal downloaden en dus het genereren van reële inkomsten voor de muziekindustrie", aldus het bedrijf in een verklaring.

Spotify heeft ook vragen gesteld over de wijze waarop het onderzoek van NPD is uitgevoerd. Volgens het bedrijf moet het effect van Spotify niet worden gemeten door de omzet voor labels, maar door hoeveel gebruikers betalen voor muziek in plaats van het illegaal te downloaden.