CANNES - Microsoft en Intel verleggen hun terrein meer naar de mobiele telefonie. In een poging hun chip- en softwaretechnologieën op grotere schaal te kunnen verkopen, gaan beide concerns elektronicafabrikanten helpen bij de fabricage van mobiele telefoons met internettoegang.

Microsoft en Intel richten vooral hun pijlen op elektronicafabrikanten die nog geen expertise hebben op de markt voor mobiele telefoons. Fabrikanten als Nokia en Motorola, marktleiders met mobieltjes, maken veelal gebruik van eigen technologieën.

De samenwerking van Microsoft en Intel moet leiden tot een standaardontwerp voor mobiele telefoons en zakcomputers. Dit ontwerp zal gaan draaien op het besturingsprogramma Windows van Microsoft en chips van Intel.

Volgens Ben Waldman, vice-president van Microsofts divisie voor mobiele telefonie, zal het initiatief de mobieletelefoniemarkt "ontsluieren en democratiseren". Meer elektronicafabrikanten moeten toegang krijgen tot de markt, aldus Waldman, door expertise en innovatie aan te bieden tegen lagere prijzen. "Wij willen het hun mogelijk maken om de volgende Nokia te worden."

Standaard

De plannen zijn voor Microsoft een nieuwe poging om zijn besturingsprogramma Windows tot standaard te maken voor de fabrikanten van mobiele telefoons. Huidige samenwerkingsverbanden in de telecomindustrie hebben het concern nog weinig resultaat opgeleverd.

Analisten zijn dan ook sceptisch over de nieuwe strategie. Ben Wood van het onderzoeksbureau Gartner betwijfelt vooral of Microsoft en Intel de grote concurrentiekracht van Nokia en Motorola aankunnen.

Strijd

Analisten voorspellen een titanenstrijd tussen Microsoft en Nokia. Adnaan Ahmad van Merrill Lynch verwacht dat Microsoft de belangrijkste partij wordt op de zakelijke markt en Nokia op de consumentenmarkt. Bedrijven zullen volgens hem veel zien in Microsofts ontwerpen omdat de interne computernetwerken al draaien op Windows.

Werknemers kunnen daardoor eenvoudiger communiceren met mobiele apparaten met Windows. Ahmad noemt in The Wall Street Journal de nieuwe strategie "een belangrijke verschuiving" voor de softwaremaker die tot dusver vooral zijn geld heeft verdiend in de pc-industrie.