AMSTERDAM - Philips en het Amerikaanse computerconcern IBM gaan samenwerken op het gebied van microchips en 'smart cards'. Deze technologie moet over een aantal jaren bijvoorbeeld de huidige streepjescode gaan vervangen. Financiële details worden niet naar buiten gebracht, zo lieten beide bedrijven maandag weten.

De divisie halfgeleiders van Philips gaat de radiochips maken en IBM zorgt voor de computersystemen en dienstverlening. De techniek voor de zogenoemde radio frequency identification (RFID) is momenteel al beschikbaar. Philips en IBM verwachten dat de grote winkelketens er over 2 tot 3 jaar gebruik van gaan maken. "Dan zijn de chips een stuk goedkoper en dus beter geschikt voor de detailhandel", aldus H. Stegenga, consultant van IBM.

De chips zijn erg klein, ongeveer zo groot als een zandkorrel. De verwachting is dat ze in de toekomst in bijvoorbeeld kleding en verpakkingen van levensmiddelen worden geplaatst, ter vervanging van de huidige streepjescodes. Volgens Stegenga zijn veel winkels zeer geïnteresseerd in de techniek. "Die kan diefstal voor een groot deel voorkomen doordat de chips kunnen worden gevolgd. Als iemand dan iets heeft gestolen, is het erg gemakkelijk te achterhalen waar die persoon is."

De privacy is echter volgens Stegenga een punt van aandacht en zorg. "Dat is een remmende factor bij de invoering omdat de privacy nog niet helemaal waterdicht geregeld is." Volgens Stegenga wordt er momenteel aan gewerkt om de chip inactief te maken nadat het product is betaald.

Er wordt ook aan andere toepassingen voor de chips gewerkt, zoals bijvoorbeeld op vliegvelden bij de bagage. Daarmee zouden minder koffers kwijtraken. Een andere toepassing waarover wordt gesproken, is de distributie van medicijnen. "Door de chip is goed te zien wat het product heeft meegemaakt. Zeker voor een branche als de farmacie is dat goed, omdat een medicijn bijvoorbeeld niet warmer mag worden dan een bepaalde temperatuur."