AMSTERDAM - Aanbiedingensite Groupon moet misleidende informatie over consumenten die kortingsbonnen kopen verwijderen van zijn website. Dat stelt marketingspecialist Max Kohnstamm maandag.

Om zijn betoog kracht bij te zetten dreigt Kohnstamm met een klacht bij de Reclame Code Commissie.

Hij stoort zich aan de informatie op de site Grouponworks, waar ondernemers worden voorgelicht over de leeftijd, het inkomen en de koopmotieven van consumenten die 'Groupon vouchers' aanschaffen.

Onderzoek

De marketingdocent raadt ondernemers ten stelligste af om de diensten van Groupon te gebruiken. Zijn werkgever SRM, een opleidingsinstituut op het gebied van marketing en communicatie, liet het onderzoeksbureau The Choice een marktonderzoek uitvoeren onder 479 internetters en 183 ondernemers die Groupon gebruiken.

In tegenstelling tot wat Groupon beweert leveren de kortingsbonnen de deelnemende bedrijven geen nieuwe en koopkrachtige klanten op, zo stelt Kohnstamm op basis van dit onderzoek.

Inspanning

Volgens hem bereikt een ondernemer met Groupon "het omgekeerde van wat met een goede marketinginspanning kan worden bereikt". "Door de consument dagelijks met forse kortingen te bestoken, stimuleert Groupon ‘disloyaliteit’.

Kohnstamms conclusie: "Vooral in de horeca blijken Groupon-deals uitsluitend winstgevend voor Groupon zelf." Als Groupon de teksten niet voor dinsdag heeft aangepast, stapt hij naar de Reclame Code Commissie.

Te vroeg

Groupon laat via een woordvoerder weten dat het nog te vroeg is voor een inhoudelijke reactie op het onderzoek. "We hebben de gegevens opgevraagd, en zullen die nu eerst gaan analyseren", aldus een zegsman.

Het is niet uitgesloten dat Groupon op basis van nieuwe onderzoeken de gegevens op onze website zal aanpassen, zo vult hij aan. De woordvoerder benadrukt dat een ruime meerderheid van de consumenten tevreden is met Groupon, terwijl 65 procent van de ondernemers opnieuw met het bedrijf in zee zou gaan.