AMSTERDAM – Microsoft laat door zoekmachine Bing eigen sites meer voortrekken dan andere zoekmachines dat doen. Een eerder onderzoek dat juist Google en Yahoo aanwees wordt hiermee teniet gedaan.

Dat onderzoek werd in januari gepubliceerd door Harvard-professor Ben Edelman. Hij onderzocht 32 zoektermen bij vijf zoekmachines (Google, Yahoo, Bing, Ask en AOL).

Josh Wright, Professor Recht en Economie aan de George Mason University, heeft hetzelfde onderzoek herhaald, maar dan breder, met een willekeurige steekproef van duizend zoektermen. Hij komt tot andere conclusies (pdf).

Er is geen bewezen verband dat zoekmachines hun eigen diensten hoog laten eindigen in de zoekresultaten. En als dat al zo is, dan is het juist Bing die diensten van Microsoft voorrang geeft. Dat was niet het geval met het onderzoek van Edelman, die veelgebruikte zoektermen pakte.

Zelfpromotie

In het onderzoek van Wright staan bij in 14,3 procent van de resultaten sites van Microsoft bovenaan de resultaten. Bij Google is van de resultaten 6,7 procent zelfpromotie. Wel is het zo dat als er gekeken wordt naar de hele zoekpagina met 10 resultaten en niet alleen naar de bovenste resultaten, Google en Bing elkaar nauwelijks ontlopen.

Het onderzoek van Edelman kreeg toentertijd al veel kritiek vanwege de onderzoeksmethode, maar ook omdat hij jarenlang consultancywerk doet voor Microsoft. Het nieuwe onderzoek van Wright zou onafhankelijk zijn, zegt sponsor The International Center for Law & Economics.