LONDEN - Het Amerikaanse internetbedrijf Google wint met zijn internetbrowser Chrome steeds meer terrein op concurrenten Firefox en Internet Explorer van Microsoft.

Dat blijkt uit de meest recente cijfers van StatCounter, een bureau dat het verkeer op websites volgt.

Google Chrome had in oktober wereldwijd een marktaandeel van 25 procent, tegen 12,4 procent in dezelfde maand vorig jaar. De internetbrowser van Google loopt daarmee in op de concurrenten.

Internet Explorer blijft marktleider maar zag zijn aandeel dalen van 49,2 procent vorig jaar tot ruim 40 procent nu. Firefox, lange tijd de grootste uitdager van Internet Explorer, zakte van 31,2 procent naar 26,4 procent.

Firefox

In Nederland is de internetbrowser van Google Firefox inmiddels gepasseerd. Chrome heeft een aandeel van 19,4 procent, terwijl Firefox het moet doen met 18,9 procent.

Internet Explorer blijft ook in Nederland nummer een met een aandeel van bijna 52 procent, maar heeft wel moeten inleveren ten opzichte van vorig jaar toen het marktaandeel nog 63,2 procent bedroeg.

Geïnnoveerd

Het Amerikaanse internetbedrijf startte 3 jaar geleden met Chrome, naar eigen zeggen ''omdat er nauwelijks werd geïnnoveerd in de browserwereld''.

Volgens Lars Bak, de grote man achter Google Chrome, is er de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in de internetbrowser. ''En dat blijven we ook de komende jaren doen. We gaan vooral investeren in de snelheid van de browser.''

Voor Google is een sterke browser enorm belangrijk, omdat de software de toegangspoort is tot vele andere producten van het bedrijf. Bak wilde niet aangeven hoeveel Google inmiddels al heeft uitgegeven aan Chrome.