AMSTERDAM - Meer dan driekwart van de mobiele telefoongebruikers vindt het aanbod van data-abonnementen onduidelijker geworden door de nieuwe tarieven.

Dat blijkt uit onderzoek van Phone House onder duizend mobiele telefoongebruikers.

"Zo'n 77 procent van de gebruikers heeft geen idee welke provider een voor hen best passende data-abonnementen heeft," zegt Nick Willcox, Managing Director van Phone House. Eenderde vindt de telecombranche onduidelijker en ontoegankelijker dan voorheen.

Slechts 7 procent van de ondervraagden weet exact welk abonnement het beste bij hem past.

Afgelopen zomer legden onder meer KPN, T-Mobile en Vodafone het gebruik van mobiel internet aan banden door nieuwe abonnementsstructuren met nieuwe tarieven in te voeren. Dit was 'noodzakelijk' omdat mobiel internet lange tijd onder de kostprijs was aangeboden.

Dataverbruik

Ook over het precieze dataverbruik van mobiele telefoons, dat wat je gebruikt met een internetverbinding, bestaat bij veel bezitters onduidelijkheid. Bijna de helft, 45 procent, weet niet hoe je het bij kunt houden en 28 procent heeft geen idee over hoeveel hij gebruikt.

Ondanks alle onduidelijkheid is de interesse voor een smartphone niet afgenomen. Bijna de helft van de mobiele telefoongebruikers, 42 procent, heeft een smartphone. Populaire toestellen zijn Samsung, HTC en Nokia met respectievelijk 30, 18 en 18 procent.