AMSTERDAM – Online veilinghuis eBay plaatst speciaal ingerichte etalageruimtes in New York om de aan- en verkopen via de mobiele versie van de website te stimuleren.

Hiermee vormen de etalageruimtes een opvallend onderdeel van de mobiele strategie van eBay. In zogenoemde ‘Inspiration Shops’ stalt eBay enkele populaire artikelen, variërend van kleding tot rijtuigen.

Wanneer gebruikers een QR-code scannen die bij het object staat, worden via de mobiele site van eBay soortgelijke producten weergegeven.

Op deze manier zouden consumenten sneller en intuïtiever moeten kunnen winkelen. Voor het ontwerp en inrichting van de etalages zijn diverse bekende ontwerpers aan het werk gezet. De etalages blijven nog tot 10 november staan. Het is nog niet bekend of de etalages ook ergens anders geplaatst worden.

CEO John Donahoe verwacht dat dit jaar ongeveer vijf miljard dollar aan koopwaar via eBay op de mobiel wordt verkocht. Vorig jaar was dit bedrag nog twee miljard dollar.

Stroomversnelling

Online winkelen via de mobiele telefoon raakt in een stroomversnelling. eBay erkent deze trend in zijn mobiele strategie die eerder dit jaar werd gepubliceerd. Volgens onderzoeksbureau Gartner winkelt dertig procent van de gebruikers op hun smartphone in 2012.