AMSTERDAM – Amerikaanse en Canadese advocatenkantoren onderzoeken de mogelijkheid Blackberrymaker Research In Motion (RIM) aan te klagen vanwege de langdurige storing vorige week.

Dat schrijven Amerikaanse media donderdag.

De advocaten onderzoeken of klachten van consumenten gebundeld kunnen worden in een rechtszaak zodat er maar één zaak aangespannen hoeft te worden.

Blackberry kampte vorige week met een storing van vier dagen waardoor gebruikers wereldwijd geen gebruik konden maken van verschillende diensten. Woensdag bleek dat een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat er standaard financiële compensatie volgt na een storing.

RIM heeft gebruikers een pakket applicaties aangeboden ter waarde van 72 euro. Een aantal gebruikers stellen echter niets aan apps te hebben, zij willen geld terug vanwege gemaakte kosten.

Schending contract

De Amerikaanse en Canadese advocaten denken aan een aanklacht op basis van het schenden van het contract of vanwege het misleiden van gebruikers over de kwaliteit en zekerheid van het netwerk.

PvdA-Kamerlid Martijn van Dam heeft minister Maxime Verhagen (Economische Zaken) gevraagd in gesprek te gaan met RIM om te praten over een financiële compensatie.