AMSTERDAM – Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat gedupeerde consumenten altijd een financiële vergoeding krijgen na grote storingen bij mobiele diensten.

Dat blijkt uit een rondgang langs de politieke partijen door NU.nl. D66, GroenLinks, PvdA, PVV en SP willen dat er snel iets gebeurt waardoor consumenten verzekerd zijn van financiële compensatie.

Een aantal partijen pleit voor wetgeving, waar ook de Consumentenbond om vraagt. Andere Kamerleden geven aan eerst de mogelijkheden van zelfregulering te willen onderzoek. Dat er iets moet gebeuren, staat echter vast.

Discussie over financiële compensatie na (langdurige) storingen kwam op gang na de vier dagen durende storing bij Blackberry vorige week. Blackberry biedt klanten een pakket van gratis applicaties aan, maar veel consumenten zijn daarmee niet tevreden. Ook de Consumentenbond vindt het niet genoeg.

Het lastige aan deze specifieke storing is dat het probleem niet bij de provider lag, maar bij een bedrijf dat geen direct contract heeft met de consument. Bij langdurige storingen bij T-Mobile, Vodafone of KPN wordt echter ook niet altijd gecompenseerd.

Verplicht

Een Kamermeerderheid pleit nu voor een verplichting te compenseren. Arjen El Fassed (GroenLinks): “Het lijkt ons een goed idee dat compensatie bij netwerkstoringen wordt verplicht. De vorm van compensatie kan verschillend zijn, dat zou afhankelijk kunnen zijn van de abonnementsvorm.”

De PVV sluit zich aan bij heldere en simpele wetgeving. Kamerlid Jhim van Bemmel laat desgevraagd weten: “We zien liever zelfregulering, maar daar verwacht ik weinig van. We zijn in principe voor eenvoudige en heldere wetgeving.”

Van Bemmel oppert dat het eenvoudigst zou zijn om de compensatie aan de duur van de storing te koppelen. Bij energiebedrijven is het al zo dat klanten standaard een vast bedrag krijgen bij een storing van minimaal vier uur.

Consequenties

“Als consumenten door fouten van providers lang van internet en telefonie zijn afgesloten, kan dat zeer nadelige consequenties en kosten met zich meebrengen”, vindt Kees Verhoeven van D66. “Compensatie moet dan ook goed geregeld zijn en zeker niet eenzijdig vanuit de providers zelf. De ontwikkeling van wetgeving is zeer goed denkbaar.”

Martijn van Dam van de PvdA heeft inmiddels Kamervragen gesteld en wil dat minister Maxime Verhagen (Economische Zaken) samen met de providers naar Blackberry gaat om een vergoeding te eisen die de providers vervolgens door kunnen geven aan hun klanten.

Hij is niet direct voor wetgeving omdat het lastig is een blauwdruk te maken van elke situatie. “Maar het is de moeite waard de mogelijkheid te verkennen. Bij langdurige storingen hebben consumenten recht op compensatie.”

Slap optreden

De SP heeft er geen moeite mee als de providers met verschillende vormen van compensatie komen, als er maar gecompenseerd wordt. “Ik wil me pas uitspreken over wetgeving als de minister verklaard heeft waarom er zo slap opgetreden wordt bij het uitblijven van een vergoeding”, aldus Sharon Gesthuizen.

Zij vindt het logisch dat klanten gecompenseerd moeten worden als zij niet krijgen waarvoor betaald is. “Blijkbaar houden de aanbieders zich hier niet aan en is onze toezichthouder te slap om hier korte metten mee te maken. Belachelijk.”

Gesthuizen is van plan in het toekomstige telecomdebat de minister om opheldering te vragen.

Juridisch

Volgens de VVD is wetgeving niet nodig. “De providers hoeven juridisch gezien niet te compenseren bij storingen, dat staat in hun algemene voorwaarden”, legt Afke Schaart uit. “Maar ze doen het dus toch. Uit zichzelf.”

Schaart wijst bovendien op het feit dat mensen kunnen overstappen als ze niet tevreden zijn. “Geen industrie zo competitief als de telecom.”