AMSTERDAM - De diensten van Blackberry zijn voor veel Nederlandse gebruikers na een storing van drie dagen weer te gebruiken. In Europa, het Midden-Oosten en Afrika functioneert het systeem weer zo goed als normaal.

Dat laat Mike Lazaridis, co-CEO van RIM, weten in een video.

Hij kan niet zeggen wanneer alle problemen wereldwijd verholpen zijn en verwacht dat er bij het live gaan van de diensten in andere landen mogelijk nog kleine problemen de kop op steken.

In Nederland lijken veel gebruikers donderdagochtend inderdaad weer gebruik te kunnen maken van alle diensten. Op Twitter kwamen echter nog wel veel klachten binnen in het Engels.

Back-up

Nadat de storing zich maandag en dinsdag voordeed in Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Zuid-Amerika, breidden de problemen zich woensdag uit naar de Verenigde Staten en Canada.

RIM meldde woensdag dat een defect in het Europese netwerk de oorzaak is van de storing. Doordat ook een back-upsysteem dienst weigerde, ontstond een soort stuwmeer aan niet-bezorgde berichten, dat ook in andere delen van de wereld vertragingen en uitval heeft veroorzaakt.

Het bedrijf liet woensdag weten dat het systeem niet gehackt is.

E-mail en ping

De storing zorgde er voor dat onder meer e-mailen, pingen en Whatsappen niet beschikbaar waren. Dit verkeer loopt allemaal via de eigen servers van RIM. Sommige gebruikers konden überhaupt geen gebruikmaken van internet.

Mogelijk helpt het voor gebruikers om hun accu te verwijderen en de telefoon opnieuw op te starten.