AMSTERDAM – Facebook blijft veranderingen aan de website doorvoeren. Het nieuwsoverzicht zal vanaf woensdag werken als een ‘persoonlijke krant’ waarin de belangrijkst berichten meer opvallen.

Dat schrijft het sociale netwerk in een blog. Vorige week werden al aanpassingen aan vriendenlijsten doorgevoerd.

Nu maakt Facebook bekend dat het nieuwsoverzicht op de schop gaat. Voorheen was te kiezen voor het belangrijkste nieuws óf het meest recente nieuws. Nu wordt het nieuwsoverzicht aangepast aan de frequentie van het inloggen.

Belangrijkste updates

Logt een gebruiker meerdere keren per dag in, dan wordt het meest recente nieuws getoond. Bij mensen die na een week weer op Facebook komen, acht de website het relevanter om de belangrijkste updates te tonen.

Dan is bovenaan het nieuwsoverzicht een vakje te zien met de belangrijkste foto’s en berichten, daaronder zijn de meest recente updates te zien.

x

Belang

Het belang van berichten wordt mede gebaseerd op het aantal reacties en likes en hoe vaak iemand communiceert met de afzender. Het zou bovendien logisch zijn als Facebook het belang van berichten ook koppelt aan de nieuwe vriendenlijsten, maar daar schrijft het sociale netwerk niets over.

Sinds vorige week kunnen gebruikers aangeven welke vrienden het ‘belangrijkst’ zijn en wat welke groepen vrienden mogen zien.

x

Realtime

Dinsdagavond maakte Facebook ook bekend dat updates vanaf nu realtime zullen zijn. “Het was voorheen moeilijk om een goed overzicht te krijgen van wie er online zijn en welke berichten en reacties op dat moment worden achtergelaten. Dat zal met de invoering van Ticker veranderen.”

Ticker wordt een apart gedeelte op de website die aan het nieuwsoverzicht kan worden toegevoegd. In het scherm zullen de meest recente reacties, updates en foto’s direct na plaatsing getoond worden.

x

Likeknoppen

Deze week vindt de conferentie F8 plaats waar meer aankondigingen van Facebook verwacht worden. Critici stellen dat het sociale netwerk moet komen met grote en succesvolle veranderingen omdat recente diensten als Deals en Places niet zijn aangeslagen.

Er gaan geruchten over nieuwe Like-knoppen met de namen Read, Watched en Listened.