DOHA - Het hoofd van de Arabische nieuwszender al-Jazeera is dinsdag afgetreden. Topman Wadah Khanfar was recent in opspraak gekomen door Wikileaks, dat een Amerikaans ambtelijk bericht had onthuld.

Volgens dat bericht was de topman ingegaan op een Amerikaans verzoek om bepaalde berichten op de website aan te passen en snel te verwijderen.

Al-Jazeera speelde een belangrijke rol bij de reeks revoluties in Noord-Afrikaanse landen.

De topman wordt opgevolgd door een lid van de koninklijke familie van Qatar, sjeik Ahmad bin Jasem bin Muhammad al-Thani.