AMSTERDAM – Google stelt naar aanleiding van recente natuurrampen dat het internet de eerste plek is waar mensen meer informatie zoeken en de zoekgigant ziet daar dan ook een rol voor zichzelf weggelegd.

Dat schrijft Google in een blog waar het de zoekresultaten en het internetverkeer rond recente natuurrampen analyseert.

Zo blijkt uit bijvoorbeeld de tornado bij de Amerikaanse stad Joplin, waar 159 mensen bij omkwamen, dat zoektermen als ‘American Red Cross’ en ‘Disaster relief’ tot wel 2000 procent toenamen.

Toename internetverkeer

Ook bij orkaan Katrina in New Orleans, de aardbeving en tsunami in Japan en de aardbeving in Haïti is eenzelfde ontwikkeling waarneembaar. “Zelfs als de infrastructuur flink beschadigd is, neemt het internetverkeer flink toe”, schrijft Google.

Als voorbeeld geeft de zoekgigant de situatie rond Katrina. “Zelfs toen 90 procent van de bevolking geëvacueerd was, steeg het internetverkeer in Louisiana na de orkaan met meer dan 50 procent in vergelijking met het normale internetverkeer.”

“Het verkeer vanuit New Orleans steeg met 20 procent in vergelijking met het internetverkeer van de vijf dagen daarvoor.”

Afhankelijk

De zoekgigant concludeert uit de voorbeelden dat mensen ten eerste afhankelijk zijn van het internet wat betreft informatie direct na de ramp. Ook zouden mensen extra veel blijven zoeken als het overige internetverkeer afneemt, wat volgens Google het belang van de gevonden informatie aantoont.

Bijvoorbeeld na de aardbeving in Japan in maart 2011 startte Google de Person Finder waarmee Japanners hun familieleden en vrienden konden opsporen. De dienst werd in de dagen na de ramp 620.000 keer gebruikt, ondanks het feit dat het (mobiele) internet in grote delen van het land niet beschikbaar was.

Crisis team

“We verwachten dat deze trends zich doorzetten en dat zorgt ervoor dat we ons werk in het Google Crisis Response team zullen verbeteren en uitbreiden om zo veel mogelijk informatie naar buiten te krijgen na rampen.”