AMSTERDAM – Het Nederlandse gebruik van de iPad-applicatie Flipboard stijgt hard. Toch zullen er voorlopig nog geen contracten worden gesloten met Nederlandse media voor het aanbieden van content.

Dat laat Christel van der Boom van Flipboard weten aan NU.nl. Met Flipboard kunnen iPad-gebruikers op een tijdschriftachtige manier verschillende sociale netwerken en andere diensten bekijken.

Zo is een feed aan te maken voor onder meer RSS-lezers, Facebook en Twitter. In de VS bieden tijdschriften hun content ook aan via Flipboard waardoor een digitaal tijdschrift ontstaat. Hetzelfde gebeurt met bijvoorbeeld kranten.

Flipboard

Het tijdschrift Wired in Flipboard

Nederland

In Nederland zal dat voorlopig nog niet gebeuren, aldus Van der Boom. Wel stijgt de populariteit in Nederland hard, met ongeveer 60 procent sinds het begin van dit jaar. Deze stijging is vergelijkbaar met de groei in de VS, maar in Nederland wordt dat dus behaald zonder exclusief aanbod.

“83 procent van de Nederlanders op Flipboard is ingelogd met minstens één sociaal netwerk”, legt Van der Boom uit. Maar Nederlanders gebruiken de app voor meer dan alleen Facebook en Twitter: “De populairste Nederlandse sectie op Flipboard is NU.nl. Deze sectie wordt het meest bekeken en men bladert er langer in door.”

Flipboard

NU.nl via het Twitteraccount op Flipboard

Een website als NU.nl is via Flipboard te lezen door het Twitteraccount, waar de applicatie dan een doorbladerbare weergave van maakt met foto’s, koppen en kleine stukken tekst.

Flipboard is momenteel bezig met het ontwikkelen van een speciale iPhone-app. De iPad-app is wereldwijd inmiddels drie miljoen keer gedownload.