AMSTERDAM - Nieuwsbrieven en reclame via e-mail moeten vanaf 1 januari voldoen aan nieuwe regels rond spam.

Webwinkelorganisatie thuiswinkel.org en marketingplatform DDMA willen met de nieuwe regels e-mailmarketing transparanter maken voor de consument.

Toestemming voor het verzenden van e-mail moet vanaf volgend jaar expliciet worden gevraagd. Dat het e-mailadres voor nieuwsbrieven en reclame wordt gebruikt, mag vanaf 1 januari niet meer worden weggemoffeld in de algemene voorwaarden.

Eigenaar

Daarnaast moeten consumenten die zich gespamd voelen zich altijd kunnen afmelden bij de 'eigenaar' van het bestand waarmee de mailing is verzonden.

Mocht bijvoorbeeld een meubelwinkel een e-mail verzenden naar een bestand van een vrouwenblad, dan moet de ontvanger zich kunnen afmelden bij de eigenaar van het e-mailbestand, in dit geval het vrouwenblad. Dat het e-mailadres is verkregen via een derde partij moet daarnaast duidelijk blijken uit de mail.

Controle

De nieuwe regels zijn opgesteld samen met werkgeversorganisatie VNO-NCW. Organisaties hebben tot 1 januari de tijd om de code te implementeren. Daarna controleert de Reclame Code Commissie op het naleven van de nieuwe regels.