AMSTERDAM - Nederlandse consumenten kopen het liefst bij Nederlandse webwinkels. Met een percentage van achttien procent dat wel eens online over de grens heeft gewinkeld behoren de Nederlanders tot de Europese achterhoede.

Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van het Europese Parlement naar online koopgedrag over het jaar 2010.

Gemiddeld heeft 23 procent van de Europese webshoppers wel eens over de grens iets besteld. Kleine Europese landen als Malta, Luxemburg en Cyprus scoren veel hoger, met percentages van boven de tachtig procent.

Thuiswinkel.org is niet verbaasd over de achterhoedeplaats van Nederland. "Nederlandse webwinkels scoren hoog wat betreft betrouwbaarheid", licht directeur van de belangenorganisatie voor webwinkels Wijnand Jongen toe.

Ideal

"Ook is het in Nederland door Ideal makkelijk en veilig om online te betalen, waardoor consumenten liever hier winkelen." Jongen wijst er daarnaast op dat het aanbod in Nederland groot is. "Alleen voor echte nicheproducten moet je de grens over."

Nederland behoort wat het aantal webshoppers betreft wel tot de voorhoede. Met een percentage van rond de 77 procent eindigt Nederland net achter Denemarken en de Verenigde Staten.

Gemiddeld ligt het percentage mensen dat in de afgelopen twaalf maanden wel eens online wat gekocht heeft op veertig procent binnen de Europese Unie. Sinds 2005 is dat percentage wel verdubbeld.

Stabiel

Hoewel het aantal online winkelende consumenten in de afgelopen jaren hard is toegenomen, is het aantal bedrijven met een webwinkel in die periode stabiel gebleven.

Ongeveer veertien procent van de bedrijven in de Europese Unie heeft een webshop. In Nederland is dit meer dan twintig procent.