AMSTERDAM – De Financial Times-applicaties voor de iPad en iPhone zijn door Apple uit de App Store gehaald omdat de zakenkrant niet voldoet aan de eisen van Apple.

Volgens Reuters heeft de krant de applicaties zelf uit de App Store verwijderd.

In april werd al bekend dat the Financial Times het niet eens was met een verandering in het beleid van Apple wat betreft het afsluiten van abonnementen voor tijdschriften en kranten. Toen waren Apple en de krant echter nog met elkaar in gesprek om tot een oplossing te komen.

Inmiddels lijkt het erop dat de gesprekken op niets zijn uitgedraaid.

Verplicht

De ophef is ontstaan nadat Apple uitgevers sinds februari verplicht om abonnementen ook via de App Store aan te bieden, naast de mogelijkheid dat te doen via de website van de uitgevers of krant zelf.

Zo kunnen gebruikers een app downloaden en vervolgens in de applicatie gemakkelijk een abonnement nemen. Voorheen was de optie niet verplicht en kon ook alleen verwezen worden naar de eigen site. Nadeel van het verplicht afsluiten via de App Store is dat Apple 30 procent van de opbrengsten eist.

Bovendien krijgt Apple ook inzicht in de gegevens van abonnees wanneer een gebruiker het abonnement via de App Store afsluit. Zo’n 10 procent van de nieuwe digitale abonnees the Financial Times wordt abonnee via de iPad.

Webapp

Intussen heeft de krant als eerste grote mediapartij een webapplicatie uitgebracht, waardoor een App Store niet meer nodig is. Deze webapp gedraagt zich bijna net zoals een standaard app, maar is in feite een aangepaste webpagina die de krant geheel in eigen beheer uitgeeft.

De Financial Times roept zijn klanten die een iPad of iPhone gebruiken op om de overstap te maken naar deze webapp, die is gebaseerd op de nieuwste webstandaard html 5. Een versie voor Android-telefoons en -tablets volgt later dit jaar.