AMSTERDAM – TomTom gaat sociale media en online reis- en zoekdiensten integreren in de navigatiesystemen. Daardoor krijgen gebruikers relevantere informatie, aldus het bedrijf.

De integratie wordt geïntroduceerd onder de naam Search & Go LIVE. Twitter, Expedia, TripAdvisor en Yelp worden gebruikt om meer informatie aan de gebruikers te leveren.

Zo kunnen gebruikers van TomTom via Twitter hun verwachte bestemming en aankomsttijd met anderen delen. Deze gegevens worden vervolgens onderweg automatisch geactualiseerd. “Zo zijn familie en vrienden op de hoogte van de laatste informatie zonder dat de bestuurder daar zelf voor hoeft te zorgen”, aldus Corinne Vigreux, Managing Director Consumer bij TomTom.

De Twitteroptie kan worden uitgeschakeld.

Beoordelingen

Naast sociale media voegt TomTom beoordelingen en informatie van hotels, restaurants, bedrijven en theaters toe. Dit gebeurt via de database van TripAdvisor, Yelp en Expedia. De informatie wordt geïntegreerd in de standaardkaarten.

De nieuwe LIVE-diensten worden in oktober 2011 op de markt gebracht in de Verenigde Staten, Duitsland en Nieuw-Zeeland. Er zijn geen extra kosten aan de diensten verbonden. Wanneer de dienst in Nederland verwacht wordt, is niet bekend.

Nederland

Een woordvoerder laat desgevraagd weten: "Zoals altijd willen we nieuwe functies graag eerst testen en daarom hebben wij gekozen voor deze markten. Op basis van de ervaringen van gebruikers kijken we hoe we deze functies kunnen optimaliseren. We hopen deze nieuwe diensten heel snel ook in Nederland aan te bieden."