AMSTERDAM - De Nederlandse mediabranche gaat verder met het uitrollen van eigen regels om internetgebruikers beter voor te lichten over cookies. Vanaf volgende week kunnen consumenten deze bestanden makkelijker uitschakelen.

Vanaf aankomende dinsdag tonen de mediabedrijven en reclamenetwerken bij elke advertentie een icoontje dat naar een online 'volg-me-niet-register' leidt. Hier kan de bezoeker aangeven of, en welke, cookies hij wil weigeren.

Met dit systeem, een zogeheten opt-out-regeling, houden de mediabedrijven, waaronder De Persgroep, Google, Telegraaf Media Nederland en Sanoma Media (uitgever van onder meer NU.nl), nog geen rekening met een eerder besluit van de Tweede Kamer.

Die besloot eind juni dat uitgevers en advertentienetwerken vooraf "ondubbelzinnige toestemming" moeten vragen, oftewel een opt-in-regeling moeten optuigen, voor het plaatsen en lezen van cookies. De Eerste Kamer moet de strengere regels nog goedkeuren. 

Afstemmen

Dankzij cookies kunnen adverteerders en websites hun reclames afstemmen op het surfgedrag van gebruikers. Volgens critici verzamelen zij zo echter privégegevens en moet daar expliciet toestemming voor worden gegeven.

Mediabedrijven vinden echter dat er nog te veel onduidelijkheden kleven aan het Kamerbesluit, vooral wat betreft de impact die een verplichte opt-in-regeling heeft op het gebruiksgemak van websites.

"Het is ons doel om de komende maanden het volg-me-niet-register over de gehele Nederlandse digitale branche uit te rollen", zegt Joris van Heukelom, voorzitter van de brancheverening voor digitale adverteerders IAB. Het register wordt volgens de IAB door mediabedrijven in heel Europa ingevoerd.

Twijfels

PvdA'er Martijn van Dam, een van de iniatiefnemers van de nieuwe 'cookiewet', reageert kritisch op de stappen van de mediabranche. "Ik heb een jaar geleden al mijn twijfels geuit over dit systeem, het gaat niet ver genoeg." Gebruikers moeten volgens hem hoe dan ook toestemming geven.

Volgens Van Dam en mede-initiatiefnemer Kees Verhoeven (D66) moet de branche het systeem ombouwen naar een opt-in regeling, zodra de cookiewet definitief goedgekeurd is door de Eerste Kamer. Naar verwachting is dat begin volgend jaar.

Verhoeven noemt het wel positief dat de branche stappen zet om het bewustzijn van gebruikers te vergroten. "Op basis van dit systeem kunnen ze makkelijk een stap verder gaan als de cookiewet straks ook echt een wet is", aldus Verhoeven.

Aanpassen

Mark Stockx, commercieel directeur van de digitale tak van Telegraaf Media Nederland, ziet een ombouw naar een opt-in-systeem niet zitten. "Maar als het nodig is zullen we ons aanpassen aan de nieuwe regels", aldus Stockx.

Hij benadrukt dat de introductie van het volg-me-niet-register slechts "een eerste aanzet" is naar meer transparantie en een meer volwassen internetbranche. "We moeten dit als industrie doorontwikkelen", zegt Stockx.