AMSTERDAM - Twitterberichten over de tv-programma’s X-factor en Pauw & Witteman triggeren extra interesse bij de lezers en voorspellen de kijkcijfers van toekomstige uitzendingen beter dan de kijkcijfers van voorgaande uitzendingen.

Hoe meer tweets over een uitzending, hoe hoger de kijkcijfers van de volgende uitzending zullen zijn. Maar niet alleen het aantal tweets draagt bij aan hogere kijkcijfers, ook de inhoud van de tweets.

Met name tweets over personen zorgen voor hogere kijkcijfers, terwijl tweets over de inhoud van het programma daar nauwelijks aan bijdragen. Dat blijkt uit het afstudeeronderzoek van masterstudent communicatiewetenschap Deli Bom van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Weinig over inhoud

In april en mei 2011 hield Deli Bom de tweets bij over zeven uitzendingen van X-Factor en Pauw & Witteman, om te kijken wat de effecten hiervan waren op de absolute kijkcijfers van opeenvolgende uitzendingen.

Bij beide programma’s ging ruim de helft van alle tweets over personen in het programma en slechts een klein deel over de inhoud of uitvoering van het programma. Kijkers twitterden het meest over hoe personen overkomen op televisie.

Tweets over uiterlijk

Deli Bom: "Commentaar van twitteraars over een tv-programma maakt anderen nieuwsgierig om ook naar het tv-programma te kijken. Opvallend was dat vooral tweets over het uiterlijk van gasten, juryleden of deelnemers de kijkers bij de les wisten te houden."

"Bij Pauw & Witteman worden kijkers bijvoorbeeld gevraagd tijdens de uitzending op Twitter mee te discussiëren over de onderwerpen, maar opmerkelijk genoeg delen kijkers blijkbaar liever hun mening over het uiterlijk en gedrag van de gasten dan over de inhoud van de gesprekken."

Kwaliteiten

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat tweets over de sterke kwaliteiten van gasten of deelnemers kijkers aan de buis kluisteren en ervoor zorgen dat ze ook naar de volgende uitzendingen gaan kijken.

Kijkers twitterden ook massaal over situaties waarin personen tijdens een gesprek worden klemgezet of wanneer personen zich niet authentiek of eerlijk gedragen. Ook deze tweets waren goed voor de kijkcijfers.