AMSTERDAM – Sociaal netwerk Linkedin gaat de privacyinstellingen aanpassen zodat gebruikers niet ongevraagd in sociale advertenties gebruikt worden.

Dat laat LinkedIn weten in een blog.

Er was de afgelopen week ophef ontstaan omdat LinkedIn de instellingen zo had aangepast dat gebruikers automatisch toestemming gaven hun foto en naam te gebruiken in advertenties. De toestemming kon wel uitgezet worden.

De PvdA heeft in Nederland al Kamervragen gesteld over de situatie.

Inmiddels heeft het sociale netwerk zo veel kritiek gehad dat het de instellingen terug heeft gedraaid. “We willen benadrukken dat er nooit persoonlijke informatie gedeeld is met derden”, aldus LinkedIn in de blog.

Openbaar

“De enige informatie die we hebben gebruikt, was informatie die al openbaar beschikbaar was voor iedereen op het netwerk.”LinkedIn erkent wel dat de communicatie misschien beter had gekund. “We weten nu dat sommige leden wel hun informatie openbaar willen delen via hun eigen pagina, maar deze informatie liever niet in een advertentie zien.”

De advertenties laten voortaan niet zien welke vrienden bijvoorbeeld lid zijn van een groep of iets aanbevelen, er wordt alleen aangegeven hoeveel vrienden dat gedaan hebben.