ROTTERDAM - De Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer is niet te spreken over DigiD en de manier waarop de overheid hierover communiceert.

''Als de overheid een bank was, zou die failliet zijn'', zegt hij in een maandag gepubliceerd interview in het AD.

Brenninkmeijer reageert op het aantal fraudegevallen met de digitale inlogcode voor overheidswebsites dat vorige week aan het licht kwam en de berichten dat het systeem is gekraakt.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken sprak tegen dat het systeem is gekraakt en dat er maar enkele tientallen gevallen van vermoedelijke fraude bekend zijn.

Praktijk

Brenninkmeijer: '' De praktijk is het beste bewijs, die is namelijk anders. Daaruit blijkt dat mensen het slachtoffer zijn van DigiD-fraude. Ik krijg er niet voor niets klachten over. De bal wordt bij de burger gelegd. Zij moeten zelf maar goed in de gaten houden dat er niets fout gaat met het aanvragen van hun DigiD."

''Uit de klachten die wij binnenkrijgen blijkt dat het een zeer zwak beschermd systeem is'', vervolgt Brenninkmeijer. ''Voor mensen die verstand hebben van internetcriminaliteit is het blijkbaar makkelijk om fraude te plegen. Als de overheid een bank was, zou die failliet zijn."

Geen goede hulp

Ook worden volgens de Nationale Ombudsman burgers die slachtoffer zijn van fraude niet goed geholpen. ''De overheid is traag en heeft te weinig oog voor de problemen van de burger. Mensen worden van het kastje naar de muur gestuurd. Omdat zoveel overheidsdiensten gebruik maken van DigiD, is onduidelijk wie verantwoordelijk is."

Brenninkmeijer neemt de klachten over DigiD mee in een binnenkort te verschijnen rapport over e-mailcontact tussen burgers en overheid. ''Daar moet maar eens goed naar worden gekeken. De overheid is goed in het oplossen van de eigen problemen, maar het gaat om die 16 miljoen mensen."