AMSTERDAM – Providers KPN, T-Mobile en Vodafone verdedigen het verhogen van de prijzen van mobiel internet. “Dat meerdere partijen dit nu doen, toont aan dat het noodzakelijk is”, aldus Vodafone.

Vanuit consumenten en de politiek krijgen KPN, Vodafone en T-Mobile stevige kritiek op de prijsverhogingen van mobiel internet die de drie providers de afgelopen weken hebben aangekondigd.

De PvdA heeft de minister van Economische Zaken om onderzoek gevraagd. Kamerlid Martijn van Dam vreest voor een ‘stilzwijgende coördinatie’ waarbij marktpartijen elkaars gedrag volgen. Hij noemt de markt ‘ongezond’.

Noodzakelijk

Volgens KPN en Vodafone is een prijsstijging noodzakelijk en komt deze niet zo plotseling als de politiek doet overkomen. “De kosten en opbrengsten moeten in balans zijn”, aldus een woordvoerder van KPN tegenover NU.nl. “Daarom zijn er in de afgelopen jaren al datalimieten ingevoerd en is onbeperkt mobiel internet afgeschaft.”

Vodafone wijst ook op de invoering van datalimiet voor dat de prijs van mobiel internet fors omhoog ging bij de nieuwe abonnementen.

De provider erkent dat mobiel internet lang onder de kostprijs is aangeboden. “Het was aan het begin onbetaalbaar om het tegen kostprijs te verkopen. De investeringen aan UMTS-licenties en masten waren hoog en je moet het voor consumenten aantrekkelijk maken”, legt een woordvoerder van Vodafone uit.

Compenseren

De provider vindt niet dat de prijzen te lang te laag zijn gehouden. “Dat het dataverbruik toenam zagen we al langer, maar nu lopen de inkomsten uit voice en sms ook terug, dat moeten we compenseren”, aldus Vodafone.

Welke kosten er precies aan mobiel internet verbonden zitten en hoeveel opbrengsten het genereert, maken de providers vanuit concurrentieoverwegingen niet bekend.

Reactie begrijpelijk

“Dat meerdere partijen de prijzen nu verhogen en ook in het buitenland datalimieten worden ingevoerd, geeft aan dat deze verandering noodzakelijk is”, meent Vodafone. De woordvoerder geeft aan de reactie van consumenten wel te begrijpen. Veel Nederlanders zijn verbaasd dat de prijs van zo’n populaire dienst ineens stijgt.

“De stijging is verantwoord en zoals gezegd noodzakelijk. Het staat in verband met de ontwikkeling van de snelheid en capaciteit. Daar moet voor worden betaald.”

T-Mobile wil alleen kwijt dat het meent mobiel internet voor iedereen toegankelijk te maken. “Ook bij de nieuwe abonnementen blijft mobiel internet toegankelijk voor iedereen, tegen zeer aantrekkelijker prijzen”, aldus een commentaar van de provider.

Tarieven

Uit een poll op NU.nl waar bijna 6500 mensen aan deelnamen, blijkt dat de nieuwe abonnementen van T-Mobile het populairst zijn. 46 procent geeft aan voor deze provider te kiezen. Vodafone volgt op positie twee met 31 procent en de minste mensen (22 procent) kiezen voor KPN.

Bekijk de tarieven van Vodafone (pdf)
Bekijk de tarieven van T-Mobile (
Smart Start, Smart Plus, iSmart)
Bekijk de tarieven van KPN (
pdf)