AMSTERDAM - De strijd tussen sociale netwerk Facebook en datingsite Shagbook gaat door. Deze keer is het Facebook dat voor de rechter wordt gesleept.

Facebook begon een paar maanden geleden een rechtszaak tegen de Britse datingsite Shagbook, omdat het woord ‘book’ voorkomt in de naam. Shagbook laat het daar niet bij zitten en klaagt nu het populaire sociale netwerk aan.

Volgens Facebook is de naam van de datingsite een inbreuk op het handelsmerk Facebook. Shagbook komt nu met een tegenaanklacht, waarin wordt beweerd dat de term ‘facebook’ niet onderscheidend is omdat het een algemene term is. Ook zegt de Britse site dat Facebook nooit het handelsmerk toegewezen had moeten krijgen.

Meeliften

Volgens Facebook is er geen twijfel mogelijk dat shagbook.com probeert mee te liften op het succes van het bedrijf. Volgens de aanklacht van het sociale netwerk lijkt Shagbook in "uiterlijk, woordelijke betekenis en commerciële toepassing" te veel op Facebook.

Onzin, zegt Shagbook. Het bedrijf verklaart dat toen de Amerikaanse eigenaar in het Verenigd Koninkrijk woonde, hij zijn kleine zwarte boek ‘shagbook’ noemde. "Hij vond het woord ‘shag’ leuk en gebruikte het voor shagbook.com. Allemaal volkomen onschuldig”, aldus een woordvoerder tegen techsite Mashable.

Book

Het is niet de eerste keer dat Facebook probeert haar merk te beschermen. Het sociale netwerk kreeg vorig jaar al het handelsmerk toegewezen voor het woord ‘face’. Het woord ‘book’ bezit het bedrijf nog niet, maar dat hield Facebook niet tegen vorig jaar de website Teachbook aan te klagen.